Kodama Klash is een strategisch spel dat je speelt met dobbelstenen en kaarten, een soort mix tussen Yahtzee en Poker Texas Hold’em! Je kunt één tegen één spelen of met meerdere spelers. Is jouw Kodama de sterkste?
Marnix Raaijman
Marnix Raaijman
Zoë Wanders
Het doel is om met 7 zeszijdige dobbelstenen de beste combinatie te maken. De volgende combinaties zijn mogelijk, gerangschikt van de beste naar de slechte:
Rang | Combinatie | Voorbeeld |
---|---|---|
#1 | Set van zeven | (1, 1, 1, 1, 1, 1, 1) |
#2 | Set van zes | (3, 3, 3, 3, 3, 3, 5) |
#3 | Set van vijf | (4, 4, 4, 4, 4, 5, 6) |
#4 | Volle bak | (1, 1, 1, 1 & 2, 2, 2) |
#5 | Zes op een rij | (1, 2, 3, 4, 5, 6, 6) |
#6 | Dubbel trio | (4, 4, 4 & 6, 6, 6, 3) |
#7 | Set van vier | (6, 6, 6, 6, 1, 2, 3) |
#8 | Vijf op een rij | (2, 3, 4, 5, 6, 3, 4 ) |
#9 | Set van drie | (1, 1, 1, 3, 4 , 6, 6) |
#10 | Set van twee | (1, 1, 2, 2, 4, 5 , 6) |
Als je de beste combinatie hebt gemaakt win je één ronde. Win je als eerste drie rondes, dan ben jij de Kodama Kampioen!
Bepaal startspeler - Iedere speler rolt hun dobbelstenen en laat het resultaat liggen. De speler met de hoogste worp is voor de eerste ronde de startspeler. Zijn er twee of meer spelers met de hoogste rol, dan rollen alle spelers opnieuw. Herhaal dit tot er een startspeler bekend is. Vanaf hier is de beurtvolgorde duidelijk, startspeler begint en dan met de klok mee.
Rol gezamenlijke dobbelstenen - De startspeler rolt de 5 gezamenlijke dobbelstenen en legt deze in het midden.
Gebruik speciaal effect - Controleer of een speler dubbel heeft gerold, ga direct door naar stap 4 als dat niet het geval is.
Dubbel gerold? gebruik dan je speciale effect. Voer dit uit in beurtvolgorde. Het speciale effect is uniek per soort, zie speciale effecten.
Speel drie beurten - In beurtvolgorde nemen de spelers één voor één drie beurten. Een beurt bestaat uit één van de volgende acties:
Direct na de derde beurt van een speler kunnen de dobbelstenen van die speler niet meer worden gewijzigd, ook niet meer door kaarten, negeer in dit geval gewoon het effect van de kaart.
Maak combinaties - Alle spelers kijken samen wie de beste combinatie heeft gemaakt met de 7 dobbelstenen (de 2 eigen samen met de 5 gezamenlijke dobbelstenen). De speler met de beste combinatie wint deze ronde!
Gelijkspel? dan wint degene die als eerste een 3e beurt heeft gedaan.
Iedere soort heeft een speciaal effect, te gebruiken in stap 2 van een ronde:
Speel twee tegen twee in Kodama Klash Combo. Het doel is om in drie rondes samen met je duo partner zoveel mogelijk punten te verdienen door combinaties te maken met de 7 zeszijdige dobbelstenen. De volgende combinaties zijn mogelijk, gerangschikt van de beste naar de slechte:
Punten | Combinatie | Voorbeeld |
---|---|---|
21 | Set van zeven | (1, 1, 1, 1, 1, 1, 1) |
15 | Set van zes | (3, 3, 3, 3, 3, 3, 5) |
12 | Set van vijf | (4, 4, 4, 4, 4, 5, 6) |
10 | Volle bak | (1, 1, 1, 1 & 2, 2, 2) |
9 | Zes op een rij | (1, 2, 3, 4, 5, 6, 6) |
8 | Dubbel trio | (4, 4, 4 & 6, 6, 6, 3) |
6 | Set van vier | (6, 6, 6, 6, 1, 2, 3) |
5 | Vijf op een rij | (2, 3, 4, 5, 6, 3, 4 ) |
3 | Set van drie | (1, 1, 1, 3, 4 , 6, 6) |
1 | Set van twee | (1, 1, 2, 2, 4, 5 , 6) |
Tel na iedere ronde je punten op. Het duo met de meeste punten na drie rondes zijn Kodama Kampioenen!
Voorbereiding
Bepaal startspeler - Iedere speler rolt hun dobbelstenen en laat het resultaat liggen. De speler met de hoogste worp is voor de eerste ronde de startspeler. Zijn er twee of meer spelers met de hoogste rol, dan rollen alle spelers opnieuw. Herhaal dit tot er een startspeler bekend is. Vanaf hier is de beurtvolgorde duidelijk, startspeler begint en dan met de klok mee.
Rol gezamenlijke dobbelstenen - De startspeler rolt de 5 gezamenlijke dobbelstenen en legt deze in het midden.
Gebruik speciaal effect - Controleer of een speler dubbel heeft gerold, ga direct door naar stap 5 als dat niet het geval is.
Dubbel gerold? gebruik dan je speciale effect. Voer dit uit in beurtvolgorde. Het speciale effect is uniek per soort, zie speciale effecten.
Bepaal actie voor ronde - Alle spelers kiezen per ronde in geheim welke actie ze gaan doen door de actiedobbelsteen op 1, 2 of 3 te leggen:
Voer de beurten per ronde uit in beurtvolgorde. Hopelijk heb je goed gekozen…
Direct na de derde beurt van een speler kunnen de dobbelstenen van die speler niet meer worden gewijzigd, ook niet meer door kaarten, negeer in dit geval gewoon het effect van de kaart.
Maak combinaties en scoor punten - Alle spelers kijken samen hoeveel punten iedereen heeft gescoord en telt die op. Bij gelijkspel wint het duo met de meeste speelkaarten, is dat nogsteeds gelijk, dan wint het duo van de startspeler.
Afronding - Leg de gespeelde kaarten van deze ronde op eigen aflegstapels. Kaarten die specifiek voor een speler liggen, blijven liggen, deze kaarten gaan naar de aflegstapel als ze gebruikt worden. Begin vanaf hier een nieuwe rondes, de volgende speler in beurtvolgorde is nu de startspeler.
Iedere soort heeft een speciaal effect, te gebruiken in stap 2 van een ronde:
Speel met twee anderen samen in Kodama Klash Collab. Het doel is om in twee rondes met z’n 3-en zoveel mogelijk punten te verdienen door combinaties te maken met de 7 zeszijdige dobbelstenen. De volgende combinaties zijn mogelijk, gerangschikt van de beste naar de slechte:
Punten | Combinatie | Voorbeeld |
---|---|---|
21 | Set van zeven | (1, 1, 1, 1, 1, 1, 1) |
15 | Set van zes | (3, 3, 3, 3, 3, 3, 5) |
12 | Set van vijf | (4, 4, 4, 4, 4, 5, 6) |
10 | Volle bak | (1, 1, 1, 1 & 2, 2, 2) |
9 | Zes op een rij | (1, 2, 3, 4, 5, 6, 6) |
8 | Dubbel trio | (4, 4, 4 & 6, 6, 6, 3) |
6 | Set van vier | (6, 6, 6, 6, 1, 2, 3) |
5 | Vijf op een rij | (2, 3, 4, 5, 6, 3, 4 ) |
3 | Set van drie | (1, 1, 1, 3, 4 , 6, 6) |
1 | Set van twee | (1, 1, 2, 2, 4, 5 , 6) |
Tel na twee rondes jullie totaal op (3 bonuspunten voor iedere ongebruikte kaart), wellicht zijn jullie wel de Kodama Kompanen!
Voorbereiding
Bepaal startspeler - Kies samen wie de startspeler is. Vanaf hier is de beurtvolgorde duidelijk, startspeler begint en dan met de klok mee.
Rol gezamenlijke dobbelstenen - De startspeler rolt de 5 gezamenlijke dobbelstenen en legt deze in het midden.
Gebruik speciaal effect - Controleer of een speler dubbel heeft gerold, ga direct door naar stap 5 als dat niet het geval is.
Dubbel gerold? gebruik dan je speciale effect. Voer dit uit in beurtvolgorde. Het speciale effect is uniek per soort, zie speciale effecten.
Speel drie beurten - In beurtvolgorde nemen de spelers één voor één drie beurten. Een beurt bestaat uit één van de volgende acties:
Direct na de derde beurt van een speler kunnen de dobbelstenen van die speler niet meer worden gewijzigd, ook niet meer door kaarten, negeer in dit geval gewoon het effect van de kaart.
Maak combinaties en scoor punten - Kijk welke combinaties behaald zijn door de spelers en tel die punten bij elkaar op.
Afronding - Leg de gespeelde kaarten van deze ronde op eigen aflegstapels. Kaarten die specifiek voor een speler liggen, blijven liggen, deze kaarten gaan naar de aflegstapel als ze gebruikt worden. Begin vanaf hier een nieuwe rondes, de volgende speler in beurtvolgorde is nu de startspeler.
Tel aan het einde van de tweede ronde het totaal op. Iedere ongebruikte kaart telt als 3 bonuspunten.
Iedere soort heeft een speciaal effect, te gebruiken in stap 2 van een ronde: