Corporate takeover

Je bent een dapper menselijk figuur in een wereld van robots en bezuinigingen. Tijdens je rondzwervingen kom je zo nu en dan wat data tegen en omdat je de ziekelijke neiging hebt om alles te bewaren, heb je nu dit logboek vol met enigszins willekeurig lijkende informatie.


Mail van Oma

Een e-mail, gevonden op een USB-stick op de parkeerplaats van de Jumbo-Action LLC en tegen beter weten in in je computer geramd. Je computer is overleden aan de bijbehorende virussen voordat je de bijlagen en de andere bestanden op de stick hebt kunnen openen.


Dagboek van Scubble

Een gescheurde pagina uit een dagboek, gevonden toen je in een leegstaand huis op zoek was naar groente in blik

15-09-2020

Ik ben echt vet enthousiast voor mijn nieuwe baan bij ██████ █████. Het was even wennen om het zwaard ten gronde te leggen, maar ik moet er nu toch aan geloven, het is tijd om de arbeidskubus te betreden. Ik hoop dat er meer ex-krijgers bij mijn nieuwe baan zijn, maar ik weet zeker dat het een goede tijd gaat worden. Iedereen leek echt heel erg vriendelijk, ik denk dat ik niemand zag zonder een lach op z’n gezicht.

Liefs,

Scubble


Geschiedenisboek

Een paar pagina’s uit een boek dat je hebt gevonden in een verlaten bibliotheek. Je stond in de duistere ruimte te denken aan het verre verleden van het jaar 2019, toen je ineens een klap achter je hoorde. Dit boek viel uit de kast en je dacht nog net een glimps op te vangen van de schim van een hele vriendelijke bibliothecaris, die het geen probleem vindt om je te helpen 200 bingokaartjes te printen en snijden, en je ook nog eens een kopje koffie aanbiedt …


River Roest

Kodama Campaign is een rollenspel dat losjes gebaseerd is op de klassiekers, zoals DnD en Pathfinder, maar dan veel eenvoudiger!

Kodama Campaign

Een eenvoudig D&D-systeem dat is bedacht voor Kodama Camp 2024: Sword vs. Sorcery! Dit spel hergebruikt veel van wat er al is, met een twist! Alles is flexibel te spelen en te gebruiken, maar hier staan zijn alle regels, mocht je ze nodig hebben. Dit spel heeft een verteller (Dungeon Master) en een groepje spelers (3 tot 6, liefst 4). De verteller vertelt een verhaal dat deels voorbereid is en de spelers spelen hun rol, en verder kijken we aan wat er precies gebeurt, het is net als improvisatietoneel!

Iedere speler heeft 18 levens per sessie (aangegeven met drie zeszijdige dobbelstenen die op 6 liggen). Verder heb je nog een of twee extra zeszijdige dobbelstenen nodig om mee te dobbelen.

Iedere speler is een klasse (zie Klassen). De verteller vertelt de situatie en de spelers kunnen de volgende dingen doen:

  • Een actie uitvoeren, wat soms gepaard gaat met een rol voor een vaardigheid, zie Vaardigheden
  • Een beurt uitvoeren in een gevecht, zie Vechten

Vaardigheden

Vaardigheden omvatten alles wat een personage tijdens het rollenspel kan proberen. Het werkt vrij eenvoudig: je rolt twee zeszijdige dobbelstenen, en op basis van het resultaat laat de verteller je weten of je actie is geslaagd of niet.

De speler geeft aan bij de verteller dat die iets wil doen: “Ik wil kijken of ik de deur open kan maken met deze metalen buis.

De verteller geeft aan dat de speler mag rollen: “Ok, rol maar voor open maken.

De speler rolt 2d6 voor de opdracht: “8, is dat goed?

De verteller vertelt wat het resultaat is, maar geeft de speler de ruimte om te vertellen hoe: “Met een 8 lukt het je maar net om de deur open te maken, maar je sloopt daarmee de metalen buis en maakt enorm veel herrie. Kun je vertellen hoe dit gebeurt?”

Zo ja, dan geeft de speler aan hoe dit precies gebeurt: “Ik steek de buis voor de deur in de grond en ik wip de deur open, dit breekt de buis in tweeën maar op dat moment knalt de deur open.

Zo nee, dan vertelt de verteller wat er gebeurt (of voegt toe aan wat er verteld wordt): “Je beukt de buis tegen het slot tot het kapot gaat, na wat harde dreunen lukt dit, maar daarmee is ook de buis kapot. De deur is open!

Vaardigheden waar je voor kunt rollen, zijn bijvoorbeeld:

  • Kracht: als je iets fysieks wil doen, zoals tillen, springen of armpje drukken.
  • Kennis: als je wil proberen informatie te achterhalen.
  • Verdediging: als je wordt geraakt, of iets je pijn doet, maar het geen gevecht is.
  • Snelheid: als het om snelheid gaat. Deze rol je vaak tegen iemand anders.
  • Behendigheid: wanneer je ongezien / ongehoord moet blijven.
  • Opzoeken: als je probeert iets te vinden. Je moet wel even omschrijven wat.
  • Luisteren: als de verteller je vraagt of je wat door hebt. Misschien hoor je wel iets…
  • Geluk: als je geen van bovenstaande gebruikt! Wat heb je nu weer gedaan?

Vechten

In een gevecht krijgt iedereen om de beurt de kans om een actie te doen, wat vaak neerkomt op meppen op je tegenstander totdat één kant gewonnen heeft. Beurten gaan gewoon kloksgewijs langs alle spelers.

Kodama Campaign werkt met een vereenvoudigd positioneringssysteem, namelijk zones:

Zones

Iedere plek waar je vecht, heeft een aantal zones. Als speler ben je van tevoren misschien niet bekend met alle zones, maar wie weet wat een goede vaardigheidsrol op kan leveren…

Laten we bijvoorbeeld kijken naar een standaard bargevecht in een taverne. Hier kun je bijvoorbeeld de volgende zones verwachten:

  • Ver buiten de taverne (het enige dat je hier kan is waarschijnlijk dichterbij bewegen)
  • Net buiten de deur van de taverne (hier kun je wel een beetje zien wat er gaande is, maar je bent niet binnen om mee te vechten)
  • In de taverne (middenin alle chaos, hier kun je klappen gaan uitdelen, maar vooral ook vangen)
  • Kelder (deze zone ben je je misschien niet meteen van bewust, tot je even gaat speuren. Dit is een goede plek om heen te vluchten, totdat natuurlijk 20 personen dat doen)

Acties

Als je aan de beurt bent, kun je:

  • Lopen (naar een andere zone)
  • Een van de speciale acties van je klasse uitvoeren (zoals een aanval of genezing)
  • Iets creatiefs doen met je omgeving (vaak moet je daar een vaardigheid voor rollen)

Als je niet aan de beurt bent, kun je:

  • De verdedigingsactie van je klasse uitvoeren
  • Rollen voor een vaardigheid, als dat nodig is

Kaartjes

Tijdens Kodama Camp: Swords vs. Sorcery kun je ook kaartjes verdienen, die je misschien nog wel herkent van Kodama Klash. Deze kaarten krijgen in Kodama Campaign een nieuwe functie! Je kunt ze gebruiken om een van de unieke acties van je klasse extra sterk te maken, bijvoorbeeld door net wat harder aan te vallen of net wat grondiger te verdelen.

Zie Kodama Campaign: klassen voor alle info over de verschillende acties die elke klasse kan uitvoeren en hoe de Kodama Klash-kaartjes daarbij kunnen helpen!

Messenmeester (team Sword)

Een glibberige boef die zowel voor een doelwit als voor iedereen om hen heen kan gaan. Messenmeester moet alleen geluk hebben met ontwijken, want die heeft verder geen verdediging.

Aanval - Dubbele prik

Doe 2d6 schade.

Kaart: doe 2 schade meer

Specialiteit - Scherpe slinger

Doe 1d6 schade op alle vijanden in je zone.

Kaart:doe 1 schade meer op alle vijanden in je zone.

Verdediging - Knappe koprol

Rol 1d6, op 6 ontwijk de aanval en mag je naar een aangrenzende zone bewegen.

Kaart: ontwijk ook op 1 minder



Klappenvanger (team Sword)

Een machtige blokkade voor alle vijanden. Klappenvanger kan zowel de tegenstander stoppen als schade verminderen voor vrienden. Mocht iedereen tegelijk geraakt worden in een zone, kan Klappenvanger in ieder geval iemand helpen.

Aanval - Flinke mep

Doe 1d6 schade en rol 1d6 om te overrompelen, op 6 overrompel je het doelwit (die slaat de volgende beurt over).

Kaart: overrompel ook op 1 minder.

Specialiteit - Meenemen

Beweeg naar een aangrenzende zone en neem een vriend of vijand mee.

Kaart: neem nog iemand mee.

Verdediging - Opvangen

Verdedig 1d6 - 1 of verdedig voor een vriend in dezelfde zone 1d6 - 3 (die vriend kan zelf ook nog verdedigen, maar kan niet door nog iemand anders verdedigd worden).

Kaart: verdedig 2 meer (voor jezelf of een vriend).



Pleisterplakker (team Sword)

Een stoere dokter die zich niet uit het veld laat slaan. Klappen, verdediging en zelfs genezing zitten in de verbandtrommel van de Pleisterplakker.

Aanval - EHBO-elleboog

Doe 1d6 + 2 aan schade.

Kaart: doe 2 schade meer.

Specialiteit - Dinopleister

Genees iemand in dezelfde zone 1d6 + 2.

Kaart: genees 2 meer.

Verdediging - Pleisterpakkie

Verdedig 1d6 - 2.

Kaart: verdedig 2 meer.



Beestenbegeleider (team Sword)

Beestenbegeleider is de trotse eigenaar van een huisdier, dat meevecht als een tweede pionnetje is in de zones. Handig, maar de levens worden ook gedeeld. Dus als de Beestenbegeleider op 0 levens komt, liggen zowel de begeleider als het huisdier eruit!

Aanval - Commando bijt

Rol 2d6, 1 voor jou en 1 voor je huisdier. Doe alleen de hoogste worp +1 schade op het doelwit van die aanval, de andere worp doet niets. Gooi je gelijk, dan mag je kiezen wie er schade doet.

Kaart: doe 2 schade meer.

Specialiteit - Commando jaag

Beweeg je huisdier naar een aangrenzende zone. Je huisdier geeft +2 aanval aan iemand in de zone waar die eindigt.

Kaart: beweeg je huisdier nog een zone verder en geef +1 aanval.

Verdediging - Commando spring

Jij en je huisdier verdedigen los van elkaar. Jij rolt 1d6, bij 6 ontwijk je. Je huisdier verdedigt 2. Staat je huisdier in jouw zone en lukt het je niet om te ontwijken, dan verdedig jij ook 2.

Kaart: jij ontwijkt ook bij 1 minder.



Spreukenspuwer (team Sorcery)

Met een spreukenboek vol met effectieve knallen en een verdediging van niets is de intentie van de spreukenspuwer al snel duidelijk.

Aanval - Spreukspeertjes

Kies twee doelwitten in jouw zone of in een aangrenzende zone en doe die beide 1d6 + 1 schade.

Kaart: doe 2 schade meer op 1 doelwit.

Specialiteit - Toverknal

Doe 1d6 schade op alle vijanden in een aangrenzende zone.

Kaart: doe 1 schade meer op alle vijanden.

Verdediging - Matige mantel

Verdedig 1d6 - 3.

Kaart: verdedig 2 meer.



Betoverd beeld (team Sorcery)

Het betoverde beeld kan altijd op de juiste plek staan en ervoor zorgen dat de tegenstander weinig schade terug zal doen. Vergeet ook niet goed te poseren, misschien helpt het!

Aanval - Doffe dreun

Doe 1d6 schade en verlaag je tegenstanders aanval met 1d6 - 2 (geldt ook voor aanvallen op een hele zone).

Kaart: verlaag de aanval van je tegenstander met 2 meer.

Specialiteit - Betoverende pose

Betover jezelf en iemand in je zone. Je mag iemand die betoverd is een dobbelsteen opnieuw laten rollen, daarna is die niet meer betoverd.

Kaart: betover nog iemand in je zone.

Verdediging - Stellig standbeeld

Verdedig 1d6 - 1.

Kaart: verdedig 2 meer.



Geneesgeest (team Sorcery)

Een spookachtige kampioen in genezing, maar niet zo’n engerd als het aankomt op aanval of verdediging.

Aanval - Spookslag

Doe 1d6 + 1 schade.

Kaart: doe 2 schade meer.

Specialiteit - Helende haiku

Genees jezelf en alle vrienden in je zone voor 1d6.

Kaart: genees je vrienden voor 1 meer.

Verdediging - Gering gewaad

Rol 1d6 en verdedig het resultaat als dat oneven is. Als het resultaat even is, verdedig je 0.

Kaart: verdedig 2 meer.



Elementeerder (team Sorcery)

Eigenaar van een eigen huiselementje. Als een echte poppenspeler kan de Elementeerder op twee plekken tegelijk effectief zijn. Handig, maar de levens worden ook gedeeld, dus als de Elementeerder op 0 levens komt, liggen zowel de begeleider als het huiselement eruit!

Aanval - Tovertrance

Jij doet 1d6 + 1 schade en je huiselement verlaagt de eerstvolgende verdediging van iemand in dezelfde zone met 1d6 - 2.

Kaart: haal nog 2 van de verdediging af.

Specialiteit - Synchrone stap

Je huiselement geeft iemand in dezelfde zone + 2 verdediging. Daarna mogen jij en je huiselement naar een aangrenzende zone bewegen.

Kaart: je huiselement geeft nog iemand + 2 verdediging.

Verdediging - Terugteleporteren

Als jij geraakt wordt, verdedig je 1d6 - 2. Als je huiselement geraakt wordt, verdedig je 0 en beweegt je huiselement zich terug naar jouw zone.

Kaart: verdedig 2 meer.

Verleden

In een wereld die lijkt op de onze, in een duister fricked up verleden, was er een entiteit die de hele wereld dreigde te vernietigen. Koninkrijken, en domeinen geregeerd met andere overheidsvormen, vielen een voor een aan de hand van deze duistere, dubieuze, gedaante. De leiders van de twee grote clans van de wereld, de magiërs en de krijgers, trokken eropuit om hun landgenoten te beschermen en om een poging te wagen de wereld te redden. Iedereen ter wereld slaakte een zucht van opluchting die zo groot was, dat de aarde een paar cm dichter bij de zon is komen te staan. Ze hoefden niet langer in angst te leven: Ubus-Onzodius, leider van de tovenaars, en Grönck, opperkrijger, trokken samen ten strijde om de confrontatie aan te gaan met de Duistere Entiteit. Wat daarna gebeurde, is in nevelen gehuld. De entiteit is verslagen, maar ook Ubus-Onzodius en Grönck zijn nooit teruggekeerd. De tovenaars beweren dat ze wel weten wat er is gebeurd: die barbaarse Grönck heeft in zijn lompheid niet alleen de Duisternis, maar ook hun meestermagiër vernietigd! De krijgers, daarentegen, beweren dat dat Ubus-Onzodius jaloers moet zijn geweest op Gröncks overwinning en daarom hun grote held heeft uitgeschakeld. Dit was de start van een ijskoude rivaliteit tussen de twee clans.

Heden

Inmiddels zijn er eeuwen verstreken, er stroomt een nieuwe rivier door het gebied en de meeste omwonenden hebben geen herinneringen meer aan de strijd die het Vechtdal haar naam heeft gegeven. Wat ze wel weten, is de tovenaars en de krijgers rivalen van elkander zijn. Hoe dan ook, het kwaad is verslagen, dus voor de meeste mensen is het gemakkelijker om de resulterende geopolitieke problemen maar te negeren. Dit jaar is het echter afgelopen met de vrede… Op een dag komen enorme verbolgen en corrupte kodama’s het dorp binnen via de rivier. Krijgers, tovenaars en mensen die zich niet identificeren met een van deze beroepen zijn verdreven uit hun huizen, zijn tegen elkaar gekeerd en zijn direct een verdedigingsoffensief gestart: elkaar de schuld geven. Deze verdeeldheid heeft ze niet kunnen redden, en de een na de ander is gevallen voor de corrupte krachten van de kodamamonsters. Heel Ommen lijkt in de ban van deze ring van corruptie… Heel Ommen? Nee, één klein kampje, te midden van de Ommense bossen, blijft dapper weerstand bieden tegen de duistere overheersing. Dit kleine kampje heet Kodama en hier werken krijgers en tovenaars samen om te overleven, bingoprijsjes te winnen en stiekem toch een beetje te bewijzen dat ze beter zijn dan de anderen.

Toekomst?

Kodama Camp is een kamp vol dappere krijgers en tovenaars in de bossen van Ommen. Hier leven ze in theorie in vrede samen, maar wat is vrede waard als je niet de kans krijgt om te bewezen dat jouw team beter is dan die andere losers? Tijdens Kodama Camp: Swords vs. Sorcery sluit je je aan bij team Swords of team Sorcery, verdien je punten voor je team door events te winnen of andere coole dingen te doen en strijd je voor de overwinning! De status en eeuwige roem van jouw team liggen in jouw handen.

We weten inmiddels dat krijgers en tovenaars in gespannen vrede samenleven in Kodama Camp, maar is het wel zo vredig als die vrolijke tentjes, blije mensen en leuke spelletjes doen vermoeden? Zou Kodama Camp sterk genoeg zijn om de corrupte kodama’s buiten de deur te houden? Waarom zijn de kodama’s corrupt geworden? Hoeveel kipnuggets zijn er dit jaar? Hopelijk zien we je in de Wolfskuil om het antwoord op deze vragen te vinden!