Weekspel

Kodama Klash is een strategisch spel dat je speelt met dobbelstenen en kaarten, een soort mix tussen Yahtzee en Poker Texas Hold’em! Je kunt één tegen één spelen of met meerdere spelers. Is jouw Kodama de sterkste?


Marnix Raaijman


Marnix Raaijman


Zoë Wanders

Doel van het spel

Het doel is om met 7 zeszijdige dobbelstenen de beste combinatie te maken. De volgende combinaties zijn mogelijk, gerangschikt van de beste naar de slechte:

Rang Combinatie Voorbeeld
#1 Set van zeven (1, 1, 1, 1, 1, 1, 1)
#2 Set van zes (3, 3, 3, 3, 3, 3, 5)
#3 Set van vijf (4, 4, 4, 4, 4, 5, 6)
#4 Volle bak (1, 1, 1, 1 & 2, 2, 2)
#5 Zes op een rij (1, 2, 3, 4, 5, 6, 6)
#6 Dubbel trio (4, 4, 4 & 6, 6, 6, 3)
#7 Set van vier (6, 6, 6, 6, 1, 2, 3)
#8 Vijf op een rij (2, 3, 4, 5, 6, 3, 4 )
#9 Set van drie (1, 1, 1, 3, 4 , 6, 6)
#10 Set van twee (1, 1, 2, 2, 4, 5 , 6)

Als je de beste combinatie hebt gemaakt win je één ronde. Win je als eerste drie rondes, dan ben jij de Kodama Kampioen!

Benodigdheden

  • Twee dobbelstenen per speler van de soort die de speler speelt (Vuur, Vocht, Plant, Licht of Nacht). Deze zijn alleen te gebruiken door de speler zelf voor het maken van combinaties.
  • 5 gezamenlijke dobbelstenen, één per Kodamasoort (Vuur, Vocht, Plant, Licht en Nacht). Iedere speler kan deze dobbelstenen gebruiken voor het maken van combinaties.
  • Maximaal 8 kaarten per speler per speler die de speler vooraf kiest. Het verschilt per kaart wat er precies gebeurt. Let op: je mag geen dubbele kaarten hebben!

Een ronde Kodama Klash

  1. Bepaal startspeler - Iedere speler rolt hun dobbelstenen en laat het resultaat liggen. De speler met de hoogste worp is voor de eerste ronde de startspeler. Zijn er twee of meer spelers met de hoogste rol, dan rollen alle spelers opnieuw. Herhaal dit tot er een startspeler bekend is. Vanaf hier is de beurtvolgorde duidelijk, startspeler begint en dan met de klok mee.

  2. Rol gezamenlijke dobbelstenen - De startspeler rolt de 5 gezamenlijke dobbelstenen en legt deze in het midden.

  3. Gebruik speciaal effect - Controleer of een speler dubbel heeft gerold, ga direct door naar stap 4 als dat niet het geval is.

    Dubbel gerold? gebruik dan je speciale effect. Voer dit uit in beurtvolgorde. Het speciale effect is uniek per soort, zie speciale effecten.

  4. Speel drie beurten - In beurtvolgorde nemen de spelers één voor één drie beurten. Een beurt bestaat uit één van de volgende acties:

    • Rol één dobbelsteen opnieuw, je kunt kiezen uit je eigen dobbelstenen en gezamenlijke dobbelstenen van jouw soort. Rol je hetzelfde? Dan mag je nogmaals rollen.
    • Speel één kaart en doe wat erop staat. Sommige kaarten zetten dobbelstenen op slot. Op slot zetten doe je door de kaart onder een dobbelsteen te leggen, deze dobbelsteen kan niet meer aangepast worden deze ronde.
    • Pas, sla een beurt over zonder iets te doen.

    Direct na de derde beurt van een speler kunnen de dobbelstenen van die speler niet meer worden gewijzigd, ook niet meer door kaarten, negeer in dit geval gewoon het effect van de kaart.

  5. Maak combinaties - Alle spelers kijken samen wie de beste combinatie heeft gemaakt met de 7 dobbelstenen (de 2 eigen samen met de 5 gezamenlijke dobbelstenen). De speler met de beste combinatie wint deze ronde!

Gelijkspel? dan wint degene die als eerste een 3e beurt heeft gedaan.

  1. Afronding - Leg de gespeelde kaarten van deze ronde op eigen aflegstapels. Kaarten die specifiek voor een speler liggen, blijven liggen, deze kaarten gaan naar de aflegstapel als ze gebruikt worden. Begin vanaf hier een nieuwe rondes, de volgende speler in beurtvolgorde is nu de startspeler.

Speciale effecten

Iedere soort heeft een speciaal effect, te gebruiken in stap 2 van een ronde:

  • Vuur - Vreugdevuur - Wissel de waardes van twee dobbelstenen naar keuze om, doe dit twee keer.
  • Vocht - Draaikolk - Zet maximaal drie dobbelstenen naar keuze op de kop (1 wordt 6, 2 wordt 5, 3 wordt 4 en andersom).
  • Plant - Overgroeiing - Rol maximaal 5 gezamenlijke dobbelstenen opnieuw.
  • Licht - Zegening - Kies eerst +1 of +2 en geef je keuze aan maximaal drie dobbelstenen naar keuze (gekozen uit je eigen dobbelstenen en de gezamenlijke).
  • Nacht - Vervloeking - Kies eerst -1 of -2 en geef je keuze aan maximaal drie dobbelstenen naar keuze (gekozen uit de dobbelstenen van andere spelers en de gezamenlijke).

Goed om te weten

  • Dobbelstenen gaan van 1 tot 6, maar tellen ook gewoon door. Geef je een +1 aan een 6, dan wordt dit een 1, geef je een -3 aan een 2, dan wordt dit een 5.
  • Er zijn vier soorten kaarten:
    • Basiskaarten, kaarten met een specifieke functie. Deze kaarten brengen structuur aan in het rollen van de dobbelstenen.
    • Truckaarten, kaarten die wat meer chaos naar het spel brengen, perfect als je van een gokje houdt.
    • Zeldzame kaarten, kaarten die heel bijzonder zijn. Deze kaarten zijn gewoon erg sterk, of geven je meer opties om te gebruiken.
    • Speciale kaarten, deze kaarten zijn van een Kodama Camp thema en doen iedere keer iets anders.

Tips

  • Als startspeler wil je een situatie creeren waarmee je wint of gelijk speelt, op deze manier win je namelijk nogsteeds de ronde.
  • Focus bij het op slot zetten op de dobbelstenen die een tegenspeler makkelijk kan wijzigen. Speel je tegen een vochtkodama en ben je tevreden met de gezamenlijke vochtdobbelsteen, zet die dan zo snel mogelijk op slot.

Doel van het spel

Speel twee tegen twee in Kodama Klash Combo. Het doel is om in drie rondes samen met je duo partner zoveel mogelijk punten te verdienen door combinaties te maken met de 7 zeszijdige dobbelstenen. De volgende combinaties zijn mogelijk, gerangschikt van de beste naar de slechte:

Punten Combinatie Voorbeeld
21 Set van zeven (1, 1, 1, 1, 1, 1, 1)
15 Set van zes (3, 3, 3, 3, 3, 3, 5)
12 Set van vijf (4, 4, 4, 4, 4, 5, 6)
10 Volle bak (1, 1, 1, 1 & 2, 2, 2)
9 Zes op een rij (1, 2, 3, 4, 5, 6, 6)
8 Dubbel trio (4, 4, 4 & 6, 6, 6, 3)
6 Set van vier (6, 6, 6, 6, 1, 2, 3)
5 Vijf op een rij (2, 3, 4, 5, 6, 3, 4 )
3 Set van drie (1, 1, 1, 3, 4 , 6, 6)
1 Set van twee (1, 1, 2, 2, 4, 5 , 6)

Tel na iedere ronde je punten op. Het duo met de meeste punten na drie rondes zijn Kodama Kampioenen!

Benodigdheden

  • Twee dobbelstenen per speler van de soort die de speler speelt (Vuur, Vocht, Plant, Licht of Nacht). Deze zijn alleen te gebruiken door de speler zelf voor het maken van combinaties.
  • 5 gezamenlijke dobbelstenen, één per Kodamasoort (Vuur, Vocht, Plant, Licht en Nacht). Iedere speler kan deze dobbelstenen gebruiken voor het maken van combinaties.
  • Maximaal 6 kaarten per speler per speler die de speler vooraf kiest. Het verschilt per kaart wat er precies gebeurt. Let op: je mag geen dubbele kaarten hebben!
  • Een actiedobbelsteen per speler Spelers moeten in geheim inplannen welke actie ze gaan doen, dit doe je met een extra dobbelsteen.

Een ronde Kodama Klash Combo

  1. Voorbereiding

    • Zorg er voor dat de spelers per team om en om zitten. Als je duo A en B hebt zit je dus A-B-A-B.
    • Iedere speler kiest en schud 6 kaarten om als dichte stapel voor zich te leggen.
    • Pak voor iedere ronde 2 kaarten.
  2. Bepaal startspeler - Iedere speler rolt hun dobbelstenen en laat het resultaat liggen. De speler met de hoogste worp is voor de eerste ronde de startspeler. Zijn er twee of meer spelers met de hoogste rol, dan rollen alle spelers opnieuw. Herhaal dit tot er een startspeler bekend is. Vanaf hier is de beurtvolgorde duidelijk, startspeler begint en dan met de klok mee.

  3. Rol gezamenlijke dobbelstenen - De startspeler rolt de 5 gezamenlijke dobbelstenen en legt deze in het midden.

  4. Gebruik speciaal effect - Controleer of een speler dubbel heeft gerold, ga direct door naar stap 5 als dat niet het geval is.

    Dubbel gerold? gebruik dan je speciale effect. Voer dit uit in beurtvolgorde. Het speciale effect is uniek per soort, zie speciale effecten.

  5. Bepaal actie voor ronde - Alle spelers kiezen per ronde in geheim welke actie ze gaan doen door de actiedobbelsteen op 1, 2 of 3 te leggen:

    1. Rol één dobbelsteen opnieuw, je kunt kiezen uit je eigen dobbelstenen en gezamenlijke dobbelstenen van jouw soort. Rol je hetzelfde? Dan mag je nogmaals rollen.
    2. Speel één kaart en doe wat erop staat. Sommige kaarten zetten dobbelstenen op slot. Op slot zetten doe je door de kaart onder een dobbelsteen te leggen, deze dobbelsteen kan niet meer aangepast worden deze ronde.
    3. Pas, sla een beurt over zonder iets te doen.

    Voer de beurten per ronde uit in beurtvolgorde. Hopelijk heb je goed gekozen…

    Direct na de derde beurt van een speler kunnen de dobbelstenen van die speler niet meer worden gewijzigd, ook niet meer door kaarten, negeer in dit geval gewoon het effect van de kaart.

  6. Maak combinaties en scoor punten - Alle spelers kijken samen hoeveel punten iedereen heeft gescoord en telt die op. Bij gelijkspel wint het duo met de meeste speelkaarten, is dat nogsteeds gelijk, dan wint het duo van de startspeler.

  7. Afronding - Leg de gespeelde kaarten van deze ronde op eigen aflegstapels. Kaarten die specifiek voor een speler liggen, blijven liggen, deze kaarten gaan naar de aflegstapel als ze gebruikt worden. Begin vanaf hier een nieuwe rondes, de volgende speler in beurtvolgorde is nu de startspeler.

Speciale effecten

Iedere soort heeft een speciaal effect, te gebruiken in stap 2 van een ronde:

  • Vuur - Vreugdevuur - Wissel de waardes van twee dobbelstenen naar keuze om, doe dit twee keer.
  • Vocht - Draaikolk - Zet maximaal drie dobbelstenen naar keuze op de kop (1 wordt 6, 2 wordt 5, 3 wordt 4 en andersom).
  • Plant - Overgroeiing - Rol maximaal 5 gezamenlijke dobbelstenen opnieuw.
  • Licht - Zegening - Kies eerst +1 of +2 en geef je keuze aan maximaal drie dobbelstenen naar keuze (gekozen uit je eigen dobbelstenen en de gezamenlijke).
  • Nacht - Vervloeking - Kies eerst -1 of -2 en geef je keuze aan maximaal drie dobbelstenen naar keuze (gekozen uit de dobbelstenen van andere spelers en de gezamenlijke).

Goed om te weten

  • Dobbelstenen gaan van 1 tot 6, maar tellen ook gewoon door. Geef je een +1 aan een 6, dan wordt dit een 1, geef je een -3 aan een 2, dan wordt dit een 5.
  • Er zijn vier soorten kaarten:
    • Basiskaarten, kaarten met een specifieke functie. Deze kaarten brengen structuur aan in het rollen van de dobbelstenen.
    • Truckaarten, kaarten die wat meer chaos naar het spel brengen, perfect als je van een gokje houdt.
    • Zeldzame kaarten, kaarten die heel bijzonder zijn. Deze kaarten zijn gewoon erg sterk, of geven je meer opties om te gebruiken.
    • Speciale kaarten, deze kaarten zijn van een Kodama Camp thema en doen iedere keer iets anders.

Tips

  • Als startspeler wil je een situatie creeren waarmee je wint of gelijk speelt, op deze manier win je namelijk nogsteeds de ronde.
  • Focus bij het op slot zetten op de dobbelstenen die een tegenspeler makkelijk kan wijzigen. Speel je tegen een vochtkodama en ben je tevreden met de gezamenlijke vochtdobbelsteen, zet die dan zo snel mogelijk op slot.

Doel van het spel

Speel met twee anderen samen in Kodama Klash Collab. Het doel is om in twee rondes met z’n 3-en zoveel mogelijk punten te verdienen door combinaties te maken met de 7 zeszijdige dobbelstenen. De volgende combinaties zijn mogelijk, gerangschikt van de beste naar de slechte:

Punten Combinatie Voorbeeld
21 Set van zeven (1, 1, 1, 1, 1, 1, 1)
15 Set van zes (3, 3, 3, 3, 3, 3, 5)
12 Set van vijf (4, 4, 4, 4, 4, 5, 6)
10 Volle bak (1, 1, 1, 1 & 2, 2, 2)
9 Zes op een rij (1, 2, 3, 4, 5, 6, 6)
8 Dubbel trio (4, 4, 4 & 6, 6, 6, 3)
6 Set van vier (6, 6, 6, 6, 1, 2, 3)
5 Vijf op een rij (2, 3, 4, 5, 6, 3, 4 )
3 Set van drie (1, 1, 1, 3, 4 , 6, 6)
1 Set van twee (1, 1, 2, 2, 4, 5 , 6)

Tel na twee rondes jullie totaal op (3 bonuspunten voor iedere ongebruikte kaart), wellicht zijn jullie wel de Kodama Kompanen!

Benodigdheden

  • Twee dobbelstenen per speler van de soort die de speler speelt (Vuur, Vocht, Plant, Licht of Nacht). Deze zijn alleen door de speler zelf gebruikt worden voor het maken van combinaties.
  • 5 gezamenlijke dobbelstenen, één per Kodamasoort (Vuur, Vocht, Plant, Licht en Nacht). Iedere speler kan deze dobbelstenen gebruiken voor het maken van combinaties.
  • Maximaal 12 kaarten totaal kies samen 12 kaarten. Let op: je mag geen dubbele kaarten hebben!.

Een ronde Kodama Klash Collab

  1. Voorbereiding

    • Schud de 12 gekozen kaarten en leg die als een trekstapel op tafel.
    • Iedere ronde pakt iedere speler 2 kaarten.
  2. Bepaal startspeler - Kies samen wie de startspeler is. Vanaf hier is de beurtvolgorde duidelijk, startspeler begint en dan met de klok mee.

  3. Rol gezamenlijke dobbelstenen - De startspeler rolt de 5 gezamenlijke dobbelstenen en legt deze in het midden.

  4. Gebruik speciaal effect - Controleer of een speler dubbel heeft gerold, ga direct door naar stap 5 als dat niet het geval is.

    Dubbel gerold? gebruik dan je speciale effect. Voer dit uit in beurtvolgorde. Het speciale effect is uniek per soort, zie speciale effecten.

  5. Speel drie beurten - In beurtvolgorde nemen de spelers één voor één drie beurten. Een beurt bestaat uit één van de volgende acties:

    • Rol één dobbelsteen opnieuw, je kunt kiezen uit je eigen dobbelstenen en gezamenlijke dobbelstenen van jouw soort. Rol je hetzelfde? Dan mag je nogmaals rollen.
    • Speel één kaart en doe wat erop staat. Sommige kaarten zetten dobbelstenen op slot. Op slot zetten doe je door de kaart onder een dobbelsteen te leggen, deze dobbelsteen kan niet meer aangepast worden deze ronde.
    • Pas, sla een beurt over zonder iets te doen.

    Direct na de derde beurt van een speler kunnen de dobbelstenen van die speler niet meer worden gewijzigd, ook niet meer door kaarten, negeer in dit geval gewoon het effect van de kaart.

  6. Maak combinaties en scoor punten - Kijk welke combinaties behaald zijn door de spelers en tel die punten bij elkaar op.

  7. Afronding - Leg de gespeelde kaarten van deze ronde op eigen aflegstapels. Kaarten die specifiek voor een speler liggen, blijven liggen, deze kaarten gaan naar de aflegstapel als ze gebruikt worden. Begin vanaf hier een nieuwe rondes, de volgende speler in beurtvolgorde is nu de startspeler.

Tel aan het einde van de tweede ronde het totaal op. Iedere ongebruikte kaart telt als 3 bonuspunten.

Speciale effecten

Iedere soort heeft een speciaal effect, te gebruiken in stap 2 van een ronde:

  • Vuur - Vreugdevuur - Wissel de waardes van twee dobbelstenen naar keuze om, doe dit twee keer.
  • Vocht - Draaikolk - Zet maximaal drie dobbelstenen naar keuze op de kop (1 wordt 6, 2 wordt 5, 3 wordt 4 en andersom).
  • Plant - Overgroeiing - Rol maximaal 5 gezamenlijke dobbelstenen opnieuw.
  • Licht - Zegening - Kies eerst +1 of +2 en geef je keuze aan maximaal drie dobbelstenen naar keuze (gekozen uit je eigen dobbelstenen en de gezamenlijke).
  • Nacht - Vervloeking - Kies eerst -1 of -2 en geef je keuze aan maximaal drie dobbelstenen naar keuze (gekozen uit de dobbelstenen van andere spelers en de gezamenlijke).

Goed om te weten

  • Dobbelstenen gaan van 1 tot 6, maar tellen ook gewoon door. Geef je een +1 aan een 6, dan wordt dit een 1, geef je een -3 aan een 2, dan wordt dit een 5.
  • Er zijn vier soorten kaarten:
    • Basiskaarten, kaarten met een specifieke functie. Deze kaarten brengen structuur aan in het rollen van de dobbelstenen.
    • Truckaarten, kaarten die wat meer chaos naar het spel brengen, perfect als je van een gokje houdt.
    • Zeldzame kaarten, kaarten die heel bijzonder zijn. Deze kaarten zijn gewoon erg sterk, of geven je meer opties om te gebruiken.
    • Speciale kaarten, deze kaarten zijn van een Kodama Camp thema en doen iedere keer iets anders.

Tips

  • Als startspeler wil je een situatie creeren waarmee je wint of gelijk speelt, op deze manier win je namelijk nogsteeds de ronde.
  • Focus bij het op slot zetten op de dobbelstenen die een tegenspeler makkelijk kan wijzigen. Speel je tegen een vochtkodama en ben je tevreden met de gezamenlijke vochtdobbelsteen, zet die dan zo snel mogelijk op slot.